Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lompa -

My Review about Breaking Dawn Part 1

Var som sagt och såg Breaking Dawn ikväll och jag är nöjd, riktigt nöjd. :)
Som jag skrev i ett inlägg på fb så fanns det vissa delar i filmen som inte fanns med i boken men de var inte så väsentliga så det gjorde inget.

Dessutom är det svårt att imponera på mig med filmer som är baserade på böcker jag verkligen gillar (som Harry Potter), men de lyckades med denna, som sagt mycket mycket nöjd :D



Nu kommer jag att skriva mer ingående om vad jag tyckte om filmen så om du inte vill veta något om den, läs INTE vidare! Detta är spoilers, så läs inte om du inte sett filmen än! (nu har jag varnat er iaf ;))

Bröllopet - Det var helt underbart, i boken ska de visserligen vigas inomhus men de hade faktiskt gjort det bättre i boken, det var mer ett sagobröllop än ett retrobröllop ;)
Bellas klänning var to-die-for, så himla vacker även om det såg annorlunda ut i boken men helt klar underbar och jag skulle inte säga nej till att använda den på mitt bröllop.

Vigseln var vacker och perfekt längd. Efter själva vigseln var det dags för bröllopstalen som var helt underbara, speciellt Charlies tal "and I know how to use a gun...", gud jag höll på att skratta ihjäl mig! xD
Själva mötet mellan Jacon och Bella var också bra gjort man såg verkligen deras känslor och det är viktigt att man verkligen förstår hur Jacob känner för allting som är på väg att hända. 

Däremot någon som inte skulle ha funnits på bröllopet dvs. Irina var där. Men det var väl lika bra det för de som inte läst böckerna eftersom man egentligen aldrig får reda på vem hon är i de övriga filmerna.

Smekmånaden - SÅ bra gjord! Huset, ön, allt var perfekt! Visst fanns det missar men allt som allt var det bra gjort. Bellas nervositet för sin första gång, nattdoppet i månljuset, blåmärkena Bella hade efter deras första gång, Edwards skuld över hur han skadat Bella och vägrar röra henne efter det osv.
Saknade dock Edwards kommentar "I might have bitten a pillow... or two..." men so what.

Dock så var hela graviditeten lite väl på skyndad. Inom loppet av några minuter hade hon ätit - spytt - insett att hon missat sin mens - känt babyn och pratat med Carlisle i telefonen.
Hade velat se lite mer av detta, de kunde liksom ha fått henne att må illa några dagar innan som i boken. Dessutom hade de lämnat ute hennes drömar om barnet.

Jacob - Själva delen med Jacobs konfrontationer när flocken får reda på att Bella väntar barn (enligt dom en demon) är helt ok illustrerad, eller ja den är nog också bra gjord egentligen. Grejjen är att jag skrattade halvt ihjäl mig när Jacob stod upp mot Sam för det såg så himla patetiskt ut x'D. Men det är ju så det skulle gå till så vad kan man göra..?
Saknade dock Jacobs blondinskämt till Rosalie, de var roliga i boken och jag hade hoppats på åtminstone ett av dem.

Graviditeten - Mycket bra illusterad! De hade gjort ett bra jobb med att få Bella att se så sjuk och utmärglad att man trodde att hon (Kristen Stewart) hade svält sig själv för att lyckas med rollen, vilket självklart inte var fallt (data animation, hallå!) Edwards skuld och "downfall" var också bra gjord men jag hade gärna sett han falla på knä framför Jacob när han förklarade situationen för honom, och slitit sig i håret osv ;)

När de alla upptäckte att babyn behövde blod var också bra gjort, man såg verkligen hur Jacob avskydde iden och hur Bella och Rosalie (samt Edward) fick nytt hopp.
Det som också var bra var när Edward för första gången hörde babyns tankar var också fint, visserligen var det gulligare i boken men i allmänhet var det en bra och lycklig scene.

Förlossningen - Från den stunden som Bella skulle böja sig ner och babyn krossade ryggraden på henne var det kaos - ett bra kaos. Alla fick panik och stressen var uppenbar. De hade gjort den lite barnvänligare med att visa mindre blod. Men den var ändå bra gjord. Själva grejen när Rosalie försökte göra kejsarsnitt men lyckades inte pga blodet och blev utsläpad av Alice och hur Edward och Jacob därefter fick fortsätta var bra gjort. Det som var äckligt var att höra ljuden från när Edward slet upp magen på Bella med sina tänder och slet i henne för att få ut Renesmee.

Sen hur lyckliga de (Edward och Bella) såg ut för ett ögonblick innan Bella "dog" var fint. Därefter bad Edward Jacob att ta Renesmee som vägrade och det jag saknade här var hans kommentar från boken "Throw it out the window!" istället fick man en lam kommentar som "I don't want it", fail! enligt min mening eftersom jag älskade hans kommentar från boken. Nåja, Rosalie dök upp igen och tog ungen och försvann ner.

Edward injicerar Bellas hjärta med hans vampyrgift och enligt boken ska Jacob stå och pumpa hennes hjärta medan Edward biter henne i alla synliga blodvener (halsen, armvecken, handleden osv.) och därefter ska Jacob tänka att det är hopplöst vilket resluterar med att Edward knuffar undan honom och säger åt honom att ge sig av.
Det händer inte riktigt så i filmen, istället för att Jacob pumpar hennes hjärta gör Edward det och först efter att Jacob gett sig av biter han henne i hennes blodvener, men detta är ju en mindre detalj så det var ok.

The Aftermath - Filmens slut var bra, dock så fanns det ju de där scenerna som inte existerade i boken som den sista fighten mellan varulvarna och the cullens. Enligt boken ska Jacob bara gå ut i skogen, snacka med Sam och that's it. Men denna scene var nog bara gjord med tanke på att det är en film och det måste ju finnas lite action i den, så med det i tanken så var den inte så farlig ;)
Dock skulle Edward ALDRIG ha lämnat Bellas sida!

Själva inprintningen som Jacob gjorde på Renesmee var mycket bra gjord! Gillade att de gjorde en massa flash och hur man hörde Jacob beskriva hur det gick till när man blev inprintad på någon, detta var väsentligt för de som inte läst böckerna och inte kom ihåg hans beskrivning från tredje filmen... eller var det andra... iaf.

Rensemees ansikte var också bra gjord, visst såg man att det var datagjort men det var ändå inte synligt.
Själva förvandligen av Bella var helt otrolig! Riktigt riktigt bra gjord! Gillade hur man såg hur hon ändrade, hur hon fick vitare hy, hur hennes hår blev en mer glansigare färg, hur hennes urmärglade kropp fylldes ut och även hur hon blev lagad inombords (den knäckta ryggraden etc.)

Sen slutade den ju exakt som jag hade förutspått, helt enkelt med att hon öppnade sin blodröda ögon.
Japp, det var egentligen helt uppenbart att den skulle sluta där iaf för de som läst böckerna ^^

Sen var det ju den där scenen efter sluttexterna, den med Marcus, Aro och Caius. Den var också bra men egentligen borde de inte veta att Renesmee redan existerar eftersom Irina inte har sett henne än och meddelat det till dem... men vi får se hur det fortskrider i nästa del av filmen som kommer ut den 16 November 2012! :D

Vad som "glömdes" bort - Vissa scener under tiden Bella är gravid saknas som den underbar scenen då Rosalie skapar en hundskål åt Jacob och som sagt deras spydiga kommentarer de delar emellan samt vissa saker som utbyts mellan Leah, Seth och Jacob.

Sen fattades den delen då Jacob ger sig av med Edwards Vanquish och försöker "försvinna".
Det fanns säkert mer i boken som fattades i filmen men just nu minns jag inga andra förutom dessa och som jag sa tidigare var de inte så viktiga så jag är riktigt nöjd med filmen.

Det var vad jag tyckte om filmen, skriv gärna vad du tyckte om den.
Alltid roligt att veta vad andra tycker.
Kommentera! ;D

Mina Kommentarer:
Postat av: Anna

Ja, finns ju flera sätt att göra :} tack för tipset, kanske testar det någon gång. Kram!

2011-11-23 - 10:42:48
URL: http://madeinjapan.nu

    Kommentera här:

    Vad heter du?
    Kom ihåg mig?

    E-mail: (bara jag ser den)


    Har du en blogg/hemsida?


    Din kommentar:

    Trackback