Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lompa -

x1 Berätta om mig själv



Namn: Johanna "lompa"
Född: 1990
Stjärntecken: Tvillingarna
Nationalitet: Finland/Åland
Religion: Jag är väl katolsk (döpt och konfrimerad) men jag är egentligen inte troende.
(jag är väl något av en ateist.)

Familj: Mamma, styvpappa, två systrar, två styvsystrar och en styvbror.
Pojkvän? Ja. <3
Djur: Har en hund tillsammans med min pojkvän.
Min familj (mamma och pappa) har en hund och tre katter.



Det finns kanske några som undrar hur jag fick mitt smeknamn "lompa".
Det råkade sig så att det var min storasyster som gav mig det när vi båda var små 
eftersom hon inte kunde säga Johanna. 
Hur hon nu fick det till Lompa är något jag undrar än idag (?)

Jag som person tycker jag är lite svårt att svara på men det jag har hört 
är att jag är omtänksam, snäll, kreativ, har fantasi, duktig fotograf, har bra
självkänsla, dålig på att spara pengar, lite crazy, säger mina åsikter etc. :)

Som liten var jag (har jag hört iaf) snäll, jag har enligt min mamma aldrig haft en trotsålder. 
Jag har alltid kunnat göra saker ensam, jag har aldrig känt mig i behov av att alltid behöva ha någon med mig.

dagis har jag även fått höra att jag sa min egen åsikt om saker och tig och om några stora grabbar försökte "mucka" med mig så fick de igen.
Så man kan väl säga att jag var och är väldigt bestämd med en egen stark vilja.
Som sagt har jag alltid gått min egen väg och aldrig fallit för "grupptryck".
Rökning är något jag är starkt emot fastän i princip hela min familj har rökt eller röker fortfarande,
jag har aldrig ens testat.

Alkohol började jag inte heller med innan jag fyllde 18. Jag smakade möjligtvis en liten klunk men
tyckte inte om det så jag höll mig till coca cola.

Jag har även följt min egen väg inom klädsel, jag väljer det jag tycker är snyggt, men jag måste säga
att min klädstil i högstadiet var gräslig, haha.
Dessutom hade jag nån ful frisyr också som blev värre när jag klippte det en gång.
(såg ut som en hockeyfrilla. O.o)

I gymnasiet började jag använda det som dom flesta kallar "emo" kläder, 
jag var inte en emo men jag gillade stilen 
(nitar, kedjor, dödskallar, behöver jag säga mer?) 


Näst sista året av gymnasiet gjorde jag en total "make-over", jag klippte av mig håret och färgade
det för första gången rött (<3).
Senare klippte jag av det ännu mer, vilket jag ångrade eftersom jag tyckte jag såg ut som en pojke.
Så nu har jag låtit det växa ända sen dess och hoppas på att det snart blir den längd jag vill ha. :D

Efter gymnasiet så började jag gå över till en annan lite mer "vardagligare" stil men jag behöll ändå min personliga stil. Som ung var jag inte ett dugg intresserad av kläder, nuförtiden älskar jag att åka och shoppa! 
(Ja, jag är en shopaholic.)

Just nu känner jag att jag har hittat "min" stil, det är väl en blandning av 
rock/punk/bohemian/hippie/cowboy etc., skulle man kunna påstå.

(Jag "genom tiderna")

-

Det finns säkert några som också undrar vad "Åland" är för något land.
Åland är en ö som ligger mellan sverige och finland.

Vår nationalitet är Finsk dvs. vi tillhör Finland men majoriteten av befolkningen talar svenska. 
Åland är ett självstyrt rike och en demilitariserad zon dvs. ingenting inom militär får försigå inom ålands gränser.

Vill du läsa mer kan du klicka här (sv) eller här (eng).



Min familj består som sagt av min mamma, styvpappa, 2 systrar, 
2 styvsystrar, en bror och egentligen en halvsyster.
Nu kan man fråga sig om jag har någon (biologisk) pappa och svaret är 
nej, min pappa dog 1994.

Vi är en stor familj som har upplevt många äventyr tillsammans. 
Jag älskar min familj väldigt mycket och min mamma är som min bästa vän, 
jag kan prata om ALLT med henne.



Min mamma och (styv)pappa har en hund som är en golden retriever hane på 8 år.
De har även tre katter, en hona och två hanar (bröder)
Vi har haft djur hela mitt liv.  
När jag var liten hade vi en dalmatinertik som hette Dina och så har vi haft en massa katter genom åren.

November 2010 skaffade jag och min pojkvän en hund.
En Siberian husky/jämthund tik som är helt underbar <3





Genom tiderna har jag haft en hel del intressen.
Men något som ALLTID har funnits är hästar. Jag är en hästtjej, ja.
Jag började på ridskola som 7-åring och har ännu inte slutat rida. 
Ridskolan jag red på hade endast islandshästar så det var de jag lärde mig att rida på.



Senare, i samband med gymnasiet började jag rida två dagar i veckan på "större"hästar.

Och efter gymnasiet har jag hjälpt min syster med hennes häst Cheeky Island som är av rasen amerikanskt varmblod. Så hon är en travare i grund och botten mer har aldrig vistats på en travbana.

Genom åren har jag haft foderhästar och en sommarhäst. Jag har även hjälp min andra syster med hennes foder häst som hon hade i ungefär ett år (en P.R.E).

Självklart har jag andra intressen än hästar,
jag har bl.a spelat fotboll i ca. 7 år men slutade för ungefär 6 år sedan. :)

Annat än det så älskar jag att läsa, som liten kunde jag läsa flera böcker om veckan (mestadels hästböcker, svarta hingsten är en favorit.), sedan började jag komma mer in på fantasy avdelningen och har inte riktigt lossnat än ;)

Att måla och rita har varit en del av mitt liv ända sen barnsben, jag har lärt mig själv och finslipar hela tiden. Den tiden på dygnet jag ritar som mest är faktiskt i skolan, hehe ^_^



Under 2006 kom jag in i japans magiska värld, jag började läsa manga och titta på anime samt lyssna på japansk musik, detta har ännu inte gått över (kommer nog aldrig att göra det.) 
En av mina högsta drömmar är att få resa till Tokyo.

Samma år började jag med fotografering.
Som 18-års present fick jag en Sony systemkamera av min familj (<3).
Före den använde jag min lilla, älskade Nikon Coolpix L4.
Tyvärr fotar jag inte alls lika mycket längre men jag hoppas att inspirationen återvänder snart,
älskar dock att titta på andra foton.

Som jag sa tidigare så har kläder blivit ett stort intresse. Jag älskar att planera outfits och skor är
någonting jag skulle kunna köpa ihjäl mig på.
Bloggar som t.ex fashiontoast och oracle fox inspirerar mig mycket.

Det finns mycket annat som intresserar mig t.ex astronomi (skulle gärna jobba som astronom om det inte handlade om så mycket matte och fysik.), filosofi, olika kulturer, resor, historia, filmer, serietidningar, djur i allmänhet, disney, tv-spel, dataspel etc.



Jaa, som alla andra har/går även jag i skola. (surprise!)
Gick då grundskolan i 6 år och fortsatte upp i högstadiet i ännu 3 år.

Därefter sökte jag till Ålands Naturbruksskola inr. hästskötare 
(jag var bergsäker på att jag skulle jobba med hästar resten av livet).
Jag kom in och började läsa där 2006. Började
i en underbar klass och lärde känna många nya människor 
(jag var den enda från min skola som hade sökt dit O.o Jag kände INGEN.)

Under andra året kände jag att detta inte alls var vad jag ville göra resten av mitt liv men jag bestämde mig för att gå ut skolan för att ändå få min gymnasieexamen.
Under sommaren 2008 åkte jag iväg på en 3 månaders praktik till sverige.
En fantastisk upplevelse där jag också träffade helt nya (underbara) männsikor.

Våren 2009 fick jag äntligen min yrkesexamen och gick ut med goda betyg.



Under våren hade jag sökt till en skola uppe i norra finland där jag tänkte 
gå en fotoutbildning men när jag var dit för intagningsprov under 
sommaren kändes det inte rätt. 
Jag kom heller inte in på utbildningen.

Istället jobbade jag ett år på diverse ställen, kändes bra på ett sätt (fick ju lön!) 
men jag saknade nog skolan lite också (say whaat!? O0O)


Sedan sökte jag in till en ettårig utbildning på Ålands hotell & restaurang skola 
inr. hotell och konferens.
Jag gick ut våren 2011 efter att ha haft ett oförglömligt år tillsammans med helt underbara personer <3

Jag sökte sedan in på Högskolan på Åland inr. Hospitality Management.
Det är en 3,5 årig utbildning, men eftersom jag gick hotell & konferens så hoppade jag direkt in på tvåan.
Så just nu går jag där och studerar för glatta livet ;)

Som ni märker har jag svårt att bestämma mig för vad jag vill jobba med.
Men jag tänker såhär, jag kan inte jobba med något som jag inte trivs med 
så det är bara att fortsätta leta.

 

-


Sen kom vi till fritiden, jaa, det finns väl inte så mycket att säga där.
Jag gör i princip det jag skrev under intressen, fast jag sitter ju vid datorn 
väldigt mycket förstås.

Jag umgås även med min pojkvän, min familj och mina vänner samt så går jag ofta ut och går med hunden.

Och om jag verkligen måste så gör jag läxor, haha ;)



Jaha, jag tror väl det var allt.
Herre min gud vad mycket det blev!
Om du läser allt detta är du väldigt DUKTIG! 



Mina Kommentarer:
Postat av: Knorkan

Jättebra inlägg :) Usch stackare, hoppas du mår bättre idag? Med mig är det bara bra. Kram

2011-02-03 - 19:01:26
URL: http://knorkan.blogg.se/
Postat av: Julia Lindström

Jag läste allt! ;P

2011-02-04 - 19:58:31
URL: http://lulibell.blogg.se/

    Kommentera här:

    Vad heter du?
    Kom ihåg mig?

    E-mail: (bara jag ser den)


    Har du en blogg/hemsida?


    Din kommentar:

    Trackback