Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lompa -

The unknown universe

Fotade stjärnhimlen igår natt för första gången :)
Har tidigare bara fotat månen (en gång) för jag inte riktigt har vetat hur man ska bära sig åt att fota stjärnorna.
Men nu har jag läst till mig lite knep men känner ändå att min kamera/objektiv inte riktigt är gjord för denna sorts fotografering.

Om ni undrar hur jag gjorde så använde jag mig av ett stativ och ställde in kameran på Slutartiden 30' och bländaren på F5.6 med ISO 400. Jag använde även manuell fokusering eftersom det inte gick att använda autofokusen eftersom stjärnorna antagligen är för långt borta eller nått... eftersom det även var omöjligt att se hur skarp/oskarp den var genom sökaren så gissade jag mig till en hel del på var den skulle ligga.

Det är mycket man ska tänka på när man fotar stjärnhimlen, jordens rotation, störande ljus etc etc. Så läs på lite innan ni testar :)

Men här är den bästa bilden jag fick, den övre är knappt redigerad alls medan den undre är mer redigerad.


Mina Kommentarer:

    Kommentera här:

    Vad heter du?
    Kom ihåg mig?

    E-mail: (bara jag ser den)


    Har du en blogg/hemsida?


    Din kommentar:

    Trackback